سعد حریری، نخست وزیر لبنان در خاک عربستان استعفا داد. دیروز سعد حریری در تلویزیون العربیه عربستان سعوی ظاهر شد و متن استعفای خود را از روی متنی که قبلاً تنظیم شده بود قرائت کرد. دربیانیه استعفای حریری به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمله شده است. او در سخنرانی خود ضمن بیان اتهاماتی به ایران و حزب الله، دلیل کناره گیری خود را دخالت های ایران در لبنان و دیگر کشورهای منطقه معرفی کرد.

حریری مدعی شد: ایران تمایل زیادی برای نابودی جهان عرب دارد و هر جا که ایران باشد مشکلات و فتنه‌ها سر باز می‌کند. حریری گفت: حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.

در این راستا امروز مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم ختم پدر سردار سلیمانی به ادعاهای سعد حریری پاسخ دادند که در ادامه آمده است.

سرلشکر جعفری: حریری نشان داد نوکر عربستان است

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی درخصوص استعفای سعد حریری از نخست  وزیری لبنان اظهار داشت: استعفای ایشان وقتی در ریاض انجام می‌شود معلوم است به سفارش صهیونیست‌ها و سعودی‌ها همچین کاری را کرده تا لبنان را بهم بریزد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای ترامپ درباره حمله موشکی یمن به عربستان و اینکه ایران را عامل این شلیک ها نامیده گفت: ترامپ سخنان بی حساب، غلط و دروغ زیاد گفته است و این نیز یکی از آن تهمت ها است. جعفری افزود: اصلا امکان انتقال موشک به یمن وجود ندارد و این موشک هایی که شلیک می شود متعلق به خود یمن است که  آنها را بازسازی کرده اند و بردشان را افزایش داده اند.

شمخانی: عربستان به حریری دستور می دهد و او عمل می کند

 علی شمخانی در پاسخ به این پرسش که تحلیل شما از پشت پرده استعفای نابهنگام نخست وزیر لبنان در ریاض چیست؟ افزود: مفهوم این کار تعبیت ملتهای آزاده از سرمداران وابسته خود نیست و ملت‌ها راه خود را پیدا می‌کنند. وی تاکید کرد: آنچه که ریاض با بیروت کرد همان کاری است که واشنگتن با ریاض می‌کند و همانگونه که واشنگتن دستور می‌دهد و ریاض عمل می‌کند، ریاض هم به بیروت دستور می‌دهد و سعد حریری عمل می‌کند.

واعظی: استعفای سعد حریری مشکوک و با تحریک عربستان بود

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در جمع خبرنگاران درباره استعفای سعد حریری اظهارداشت: استعفای وی مشکوک و با تحریک عربستان بود که کار غیرمعقول و غیردیپلماتیک به شمار می‌رود و  امیدواریم برای مردم لبنان  بد نشود. وی همچنین درباره اظهارات حریری علیه ایران نیز افزود: این اظهارات حرف‌های خودش نیست.

  سرلشکرفیروزآبادی: استعفای سعد حریری نخست وزیرلبنان یک معادله بسیار سبک سیاسی است

سردارسرلشکر بسیجی سیدحسن فیروزآبادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:سعد حریری به مناسبت اینکه پدرشان قبلا نخست وزیر لبنان بوده و طبق قانون اساسی این کشور نخست وزیر از میان اهل سنت لبنان انتخاب می شود.

وی ادامه داد: پس از شکست توطئه های قبلی عربستان، سعد حریری خیلی تلاش کرد فتنه ای در لبنان ایجاد کند اما بعد از اینکه حزب الله لبنان بر اسرائیل پیروز شد و یک اتحادی بین ملت لبنان برقرار شد حریری می خواست از فرصت موجود استفاده کند و نخست وزیر شود.

مشاور فرماندهی معظم کل قوا توضیح داد: با این اندیشه نخست وزیر شد اما وقتی دید توان بهره برداری از معادلات به نفع عربستان را ندارد، عربستان او را خواست و گفت که باید استعفا دهد.

  قاسمی: استعفای سعد حریری تحت فشار بوده است

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور نیز با اشاره به نخست وزیر لبنان، گفت: استعفای حریری یک مساله داخلی لبنان است، اما جای تاسف و تاثر دارد که نخست وزیری که باید در کشور خود استعفا دهد، استعفای خود را در یک کشور دیگر اعلام می‌کند.

وی افزود: استعفای سعد حریری تحت فشار بوده است و اتهاماتی که حریری زده قابل قبول نیست، نکاتی که او بیان کرد همان نکاتی است که مورد نظر دشمنان ایران در منطقه است.

شیخ الاسلام: واشنگتن و ریاض خواهان ایجاد تنش در لبنان هستند

حسین شیخ الاسلام، مشاور وزیر خارجه نیز در گفت‌وگو با المیادین گفت:  واشنگتن و ریاض بعد از 40 سال دوباره موضع خود برای شکست دادن ایران در منطقه را تکرار کردند اما موفق نشدند.

وی افزود: ای کاش سعد حریری از تدبیر و حکمت پدرش برخوردار بود اما او این خصوصیات را به ارث نبرده است. مشاور ظریف در ادامه ضمن اشاره به اینکه استعفای سعد حریری با هماهنگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان انجام شده است، گفت: ای کاش حریری به عزت ملت لبنان احترام می گذاشت و استعفای خود را در لبنان اعلام می کرد نه در عربستان.

وی در پایان گفت: آمریکا، عربستان و هم‌پیمانانشان خواهان جبران شکست‌های خود در منطقه هستند اما موفق نخواهند شد.

 گفتنی است امروز مجتهد، افشاگر معروف سعودی در صفحه شخصی خود در توئیتر در مورد استعفای «سعد الحریری» که روز گذشته از ریاض پایتخت عربستان اعلام شد؛ گفت که حریری هیچ نقشی در استعفای خود نداشت.

او نوشت: حریری نمی‌توانست چنین بیانیه‌ای بدهد؛ چرا که وضعیت در لبنان به سمت کاهش مشکلات دولت پیش می‌رفت و تمامی این مسائل به رفتن وی به عربستان مرتبط است.

این شخصیت عربستانی درباره ترور سعد الحریری، این مسأله را نادرست خواند و نوشت: ترور حریری در راستای منافع حزب الله نیست و طبق اطلاعات نهادهای امنیتی سعودی، خطر گروههای تکفیری برای حریری بیش از حزب‌الله است؛ چرا که آن‌ها حریری را عامل ضعیف شدن آن‌ها در مقابل حزب‌الله می‌دانند.

مجتهد ادامه داد: اما مسأله رابطه با ایران؛ حریری از دیدار خود با ولایتی بسیار خرسند و امیدوار بود و او ایدئولوژی مذهبی کافی برای دشمنی با ایران را ندارد. این افشاگر معروف عربستانی هدف اصلی از فراخوان حریری به ریاض را باز گرداندن دارایی‌های وی در خارج به عربستان و باج‌خواهی از وی عنوان کرد و نوشت که حریری اکنون در کنار شاهزادگان و مقامات بازداشت شده سعودی است.

مجتهد همچنین گفت که بیانیه‌ صادره از سوی حریری، برای او نوشته شده بود و او از محتوای بیانیه و  مسأله اعلام استعفا از ریاض اصلا راضی نبود.

او در پایان نوشت که سعد الحریری تابعیت سعودی دارد و دولت این کشور می‌تواند با او به مثابه یک شهروند عادی برخورد کند.